Sunday, December 4, 2011

kELUARGAKU SAYANG..............Mawaddah Wa Rahmah Wa Sakinah

Ummi...emak Huzair kirim salam Assalamualaikum utk ummi,kata anak ku yg ke 7 Arham Miqdad.Ku jawab salam tersebut.Kata anakku lagi ,Huzair bagi tau emak dia dah bersalin anak lelaki.Subhanallah...bila lak mak Huzair mengandung,betul ke dia bersalin,atau Miqdad silap dengar,kan ke baru tahun lepas dia bersalin anak lelaki.kataku kehairanan.
Betul umi,yang ini anak yg ke 12 ,adik dia lelaki lagi le umi,jelas Miqdad.

Oh,kalau camtu boleh le kami ikut umi pegi tengok baby baru dia ummi ye,kata Miqdad.
InsyaAllah nanti bila ada masa kita pegi ziarah ye.
Aku faham apa maksud Miqdad tu dahulu sewaktu anakku baru 9 org dia dah merungut katanya baru ada 9 org je sedangkan Huzair dah 1o org.Aku tegur sikapnya dan nasihatkannya bukan jumlah atau kuantiti yg kita pentingkan tapi kualiti dari segi amalan kita,solat fadhu kita ,akhlak kita dan segala amal kebajikan kita.

Anakku Miqdad ketika itu baru berusia 7 tahun mungkin waktu itu dia belum faham erti kualiti namun.,yang dia tau dia nak bilangan adik-beradiknya mesti sama dengan bilangan ahli keluarga abi nya yg seramai 11 org.Anak2 selalu merungut,kata mereka tak best lah umi ada 4 orang adik beradik je.Bila hari raya tak ramai kita berhimpun kat rumah tok wan.Anak2 ku masih belum mengerti lagi ku perlu jelaskan pada mereka dengan cara yg paling hikmah.


Sesungguhnya Allah maha berkuasa ,pada tahun 2009 aku telah melahirkan anak yg ke 10,seperti yg aku doakan sebelum ini aku teringin benar nakkan anak perempuan yg ke tiga kerna dah ada 7 org anak lelaki.Alhamdulillah doaku dimakbulkan oleh Rabbul Jalil.Anak2ku semuanya gembira dan bersyukur dek kerna mereka mendapat adik perempuan
buah hati kami....Aufa Mawaddah.Yang pasti yg paling gembira Miqdad le pabila lihat adik perempuannya dan dia katakan pada adiknye aufa bila besar nanti jadi ustazah ye.

Syukur kepada Allah kini anak perempuan ku dah berusia 2 tahun ,alangkah gembirannya semalam dia dah boleh membaca doa makan dengan lancar.Sasaranku selama cuti sekolah ini aku berharap anak kecilku ini dapat membaca sekurang-kurangnya 5 jenis doa2 harian yg mudah.Anak ke 9 ku Amjad yg berusia 5 tahun lain pula kerenahnya yg ini jiwanya agak lembut dan mudah tersentuh.Dia kerap sakit dan menghidap asma so aku dan keluarga perlu beri perhatian yg lebih sikit terhadapnya.Amjad pu baru minggu lepas dah boleh hafal doa utk ibu bapa.Selalu bila dia dan abang2nya balik dari solat di surau aku mesti tanya Amjad baca doa tak selepas solat tadi.Amjad baca
doa pendek je ,lepas tu Amjad cakap amin masa imam baca doa,kata anak ku lagi.
Amjad baca doa apa umi nak dengar,kataku lagi."Ya Allah ya Tuhanku ampunkan dosa umi dan abi dan sembuhkanlah penyakitku".Aku terus peluk anakku ,begitu tersentuh hatiku
kau lah permata hati umi dan abi.Walaupun usianya baru 5 tahun dia sudah memahami.


"Ya Allah aku mohon padaMu kurniakanlah kami anak2 yg soleh dan solehah".Umi Amjad dan boleh baca selawat Syifa dan doa untuk ibu bapa yang umi suruh hafal tu.Amjad membaca dengan pelatnya yg tersendiri.Syukur dalam tempoh seminggu dia dah boleh hafal doa tersebut.Anak2ku kau lah permata hati ayah bonda .
Anak-anakku ada pelbegai kerenah yg remaja lain pula caranya.Anak perempuan sulungku Athiyah Mardhiyah meningkat dewasa, tahun depan dah nak praktikal dan akan tamat pada bulan April pengajian Diploma Teknologi Komputer di UNIKL dan akan menyambung
ijazahnya. Aku nasihatkannya utk masuk ke bidang pendidikan tapi katanya tak minat jadi guru,cukuplah umi dan abi je jadi guru biarlah ada perkembangan sikit.Begitu le anak zaman sekarang dah pandai memilih sendiri berbanding aku dan suami dahulu masing2 patuh pada ibu bapa.Aku dan suami sewaktu tahun 80 an sama2 belajar di ITM Shah Alam dalam bidang Pengurusan Perniagaan.Tapi dek kerna masa tu ramai siswazah yg mengganggur ibubapaku menasihatkan ku agar sambung belajar dalam bidang pendidikan maka aku pun masuk ke Maktab Perguruan Ipoh,Hulu Kinta.Begitu juga dengan kisah suami ku,dia pun tak sempat menghabiskan pengajiannya di ITM dan terus memasuki maktab yg sama denganku.Sewaktu di ITM Shah Alam aku tidak pernah mengenali atau berjumpa dengannya sama sekali.Namun kekuasaan Allah swt aku dipertemukan jodoh dengannya di maktab tersebut itupun perkahwinanku bukanlah atas dasar cinta seperti remaja sekarang.Perkahwinanku semua atas urusan pensyarahku dan sahabat2 di Ipoh.Alhamdulillah sperti kata ustaz Azhar Idrus bercinta selepas berkahwin.Padaku kecintaan pada Yang Maha Pencipta dan kekasihnya Muhammad saw itu yg lebih utama.Cinta pada manusia tidakkan kekal lama.Semoga hidup kami sekeluarga di bawah perlindungan dan rahmatNya,InsyaAllah.

Ku doakan agar ada di kalangan anak2ku akan menjadi seorang tahfiz sepertimana adik iparku.Ku harap doaku ini akan termakbul Harapan ku sandarkan pada anak lelaki yg ke 6,Akram Muaz yang berusia 11 tahun, dia memang Alhamdulillah mudah menghafaz ayat2 quran cuma dek kerna kenakalannya aku perlu awasinya sedikit.Sikapnya kadangkala menyebabkan pertengkaran dengan adik2nya yg lain.Tapi bila aku dan suami nasihatkannya dia sedar kembali.InsyaAllah aku dan suami berhajat agar Muaz dapat melanjutkan pengajian tahfiznya pada tahun 2013 di ITQAN Gemencheh Negeri Sembilan.Kebetulan Institiut Tahfiz ini berdekatan dengan rumah mertua ku.Aku inginkan jenazahku dan suami dimandikan oleh anak-anakku,diimamkan oleh salah seorang dari anak lelakiku dan liang lahatku digali oleh anak2 lelakiku.
Ya Allah kau ampunkanlah dosa2 kami,Kau makbulkanlah permintaan hambamu yg hina lagi dhaif ini.Sesungguh aku tidak layak masuk syurgaMU namun aku tak sanggup utk masuk nerakaMU,Sesungguhnya engkau maha pengasih lagi penyayang.Perkenankanlah permintaan
hambamu.Aku malu padamu terlalu banyak permintaanku padamu sebaliknya terlalu kurang amal ibadatku.Hanya padamu akan pohonkan keredhaanMu Ya Allah.....

Hambamu banyak berdosa,terimalah taubatku.......
Sesungguhnya hidupku dan matiku hanya padaMU ya Allah Tuhan sekelian alam.


..........Titisan Mawaddah

0 comments:

Post a Comment